스톱모션은 공간적인 애니메이션이다. 다른 애니메이션 기법이 평면적인 것과는 달리 입체적인 캐릭터와 배경의 실질적인 촬영을 통해 구체화 되는 기법이다. 3D 컴퓨터 애니메이션 역시 입체적인 캐릭터와 배경을 가지고 있는 애니메이션이지만 스톱모션처럼 사실적인 공간을 표현하지는 못한다. 스톱모션은 애니메이션의 기술만 필요한 것이 아니라, 촬영이라는 부분에서 실사 영화의 기술도 포괄적으로 요구한다.
Stop Motion is a spatial animation. Other animation techniques are plane, comparing with this, Stop Motion is a techniques to concrete shape through the three-dimensional character and background's substantial filming. Also 3D Computer Animation has the three-dimensional character and background but dosen't represent really spaces like Stop Mortion. In Stop Motion there are to be needed not only Animation Techniques but also Techniques of an Actuality Film in filming inclusively.
본 논문은 애니메이션 기획 전 과정의 분석을 통해 스톱모션의 제작 과정과 그에 따르는 기술과 방법을 연구하고자한다.
Therefore the author wants to describe in this paper Production Courses of Stop Motion and the Techniques and Methods through the analysis of the whole course of a animation project.
'무'에서 '유'를 창조하는 기획 작업은 작품의 이야기가 구성되고 그 이야기를 진행하는 캐릭터를 설정하여 연기부여를 통해 캐릭터에게 생명력을 불어넣어주고 캐릭터가 활동할 배경세트를 디자인한다. 그리고 내용상의 상징과 이야기, 캐릭터의 움직임, 표정까지 모든 것을 한눈에 볼 수 있도록 스토리보드를 제작한다.
The project operations creating from 'Nothing' to 'Being' are that stories of products are completed and characters are created for progressing the stories, therefore there inspire a life power in characters and design a background set for acting of the character. And there product a Storyboard for seeing at a look even symbols and stories in the contents, characters' movements, and the looks.
기획 과정에서 중요한 것은 제작 중에 일어 날 문제점을 미리 예상해 두어야 한다는 점이다. 캐릭터, 배경모델링, 촬영 등에서 발생하는 문제점은 즉흥적이고 예상치 못하는 일들이 많다. 기획 작업은 이러한 문제점을 파악하고 해결방안을 모색 하는 것이다. 기획과정을 바탕으로 캐릭터의 뼈대 제작, 몸체 제작, 그리고 배경세트 제작 및 설치가 준비되어야하며, 촬영을 위해 조명의 위치, 카메라의 이동 범위 등 여러 가지 요소들이 동시에 진행되어야한다. 촬영 시에는 항상 같은 환경이 유지되어야하며 그러한 유지를 위해 많은 계산과 노력이 필요하다. 이와 같이 수많은 시행착오가 숨어 있는 부분은 수정이 불가피하지만 이러한 점은 작품의 내용이 해치지 않는 범위 내에서 이루어져야한다. 마지막으로 작품을 다듬는 후반 작업은 어느 부분 못지않은 중요성을 가지고 있다. 영상 편집과 B.G.M 그리고 효과음은 작품의 의미와 내용을 풍부하게하며 영상의 완성도를 높여준다.
The important things in a project work are previously to forecast problems happenning in the present work. The problems happenning in Character, Background Modelling, Filming etc. are the things not to forecast in many parts. A project works is to know these problems and to seek the solutions. The production of frame, body, and background set of character, the coloring and establishment shall be accomplished, also many elements like location of lighting and camera's movement extent for filming etc. shall be accomplished at a time, into background based on such Project Courses. In filming the same environment shall be continued always and many reckonings and efforts for such maintain shall be needed. Like the above, this part being in hiding many fails in tries shall be inevitable revisions by a artist, however, also these revisions are accomplished within extents no losses in a product. Finally the last works as a course refining products are important no less than any parts of the product. The Image Editings, B.G.M and Effect Sound can make that the products' meanings and contents are represented abundantly, resultly they make the high complement degree of filming.
작품 '탐(貪)'의 기획 연구는 크게 네 가지 영역으로 연구되었다.
The Project Research of the product of 'The Avarice' was researched to divide it into four parts largely.
첫 번째, 사전 설정으로 팀 구성 및 작품의 이해와 컨셉을 정하고 작품의 뼈대가 되는 이야기의 설정, 캐릭터와 배경, 작업실 및 장비 확보 등 기획에 앞서 일차적인 문제해결에 역점을 두었다.
First, the team construction and the understanding and the decision of the concept as a prior setting, the setting of story, character and background and the security of the workroom and equipment etc. as a product's frame there are the point of emphasis in first problems' solution prior the project.
두 번째, 기획단계로 이야기의 구체화 작업인 시나리오, 스토리보드 작업이 이루어졌으며 캐릭터의 설정과 배경의 디자인이 이루어졌다.
Second, as a project step, there are accomplished works of a scenario and a story board as works to concrete shape also the setting of character and the design of background.
세 번째, 본 작업으로 전단계인 기획 작업의 요소들을 실질적으로 적용하는 단계였고, 캐릭터의 제작 및 배경 세트 제작과 함께 스토리보드에 입각한 영상 촬영이 이루어졌다. 이 단계에서는 기획단계에 산재되어 있던 모든 요소들을 종합시켜 영상으로 표현하는 단계로, 하나의 응집된 결과를 얻어내었다.
Third, as real works, there are the step to apply substantially the elements of project works of prior steps, also accomplished the filming based on the story board with the character's work and the background set's work. There is presented step as a filming to make integrate all elements been scattered in project step in this step, it makes to get a cohered result.
네 번째, 후반 작업은 촬영된 영상을 본 연출자의 의도에 맞는 영상으로 재탄생시키기 위해 영상 편집과 사운드를 삽입하는 과정으로써 연출 이론에 입각한 영상 편집과 사운드 작업에 목적을 두었다.
Fourth, there are last works already filmed filmings as the course of the filming's edit and the sound's insertion for recreating as filmings coincided with intentions of the present producer, the purpose in filming's edit and sound's work based on the Presentation Theory.
작품 '탐(貪)'은 철저한 사전준비를 통해 제작되었으며, 탄탄한 기획을 바탕으로 완성도가 높아짐을 확인할 수 있었다.
The product of 'The Avarice' is produced through thoroughly prior preparations, accordingly can be confirmed to heighten the completment degree into the background of a intelligible project.