ABSTRACT
The effect for the improvement of english vocabulary power of an elementary schoolchild by learning using Silent-Viewing methods for video data
비디오자료를 Silent-Viewing방법으로 활용한 학습이
초등학생의 영어 어휘력 향상에 미치는 영향
When we put into effect english education in object of elementary schoolchild by Dennis the Menace, video materials, to use Silent-Viewing methods, This study is for the methods of the effective presentation of the video materials related are seeked, namely, one method that elementary schoolchild confirms and sees and hears after their anticipation the sound-out, the other method that they learn as double time repetition for their seeing and hearing, because of this paper's purpose that we shall know which method aforesaid is more effectively in the improvement of vocabulary power of learning children, we shall study to settle the fourth problem for studies of the following.
본 연구는 비디오 자료를 Dennis the Menace'를 Silent-Viewing방법을 활용하여 초등학교 학습자를 대상으로 영어교육을 실시할 때 비디오 자료를 효과적으로 제시하는 방법을 모색하기 위한 연구로서 소리를 끄고 예상한 후 확인 시청하는 방법과 2회 반복하여 시청하는 방법에 따라 교수 학습의 절차를 달리하는 수업 모형을 구안하여 적용해 보고 어떠한 방법이 학습자의 어휘력 향상에 더욱 효과적인지를 알아보는 데 목적을 두고 다음과 같이 네 가지 연구문제를 설정하여 연구하였다.
First, how does the Learning by the use of methods of Silent-Viewing for Video Materials influence in english vocabulary ability improvement?
첫째, 비디오 자료를 Silent-Viewing방법을 활용한 학습이 영어 어휘능력향상에 어떠한 영향을 미치는가?
Second, how does the Learning by the use of methods of Silent-Viewing for Video Materials influence in english hearing ability improvement?
둘째, 비디오 자료를 Silent-Viewing방법을 활용한 학습이 영어 듣기능력 향상에 어떠한 영향을 미치는가?
Third, because of the teaching by the use of methods of Silent-Viewing for Video Materials, how relation are in their hearing and speaking abilities improvements?
셋째, Silent-Viewing방법을 활용한 수업으로 인한 듣기능력향상과 말하기능력향상과의 관계는 어떠한가?
Fourth, how did the group's learning altitudes after the fact becoming of the teaching by the use of methods of Silent-Viewing for Video Materials, namely, so-called, massmedia satisfaction degree and learning effect, change?
네째, Silent-Viewing방법을 활용한 수업을 실시한 집단의 사후학습태도, 즉 매체만족도 및 학습효과는 어떻게 변하였는가?
As researching To settle aforesaid study problems, the author have settled two classes confirmed as group of the same quality as the objects, six classes in the fourth grade of A elementary school and gave lessons for the experiments. Experiment class was given lessons applied sound-off and seeing methods and comparison class was given lessons applied repetition seeing and hearing. During 15 weeks of this experiment periods, enforcing appreciating before and after the fact for speaking and hearing part's vocabulary power, and throught analyses of the results standarding in the childrens' impressions letters and the teachers' observation and appriciation letters. Through earning results and discussion items according to this paper's hypotheses, the results are the following.
이상과 같은 연구문제를 해결하기 위하여 부산시 소재 A초등학교 4학년 6개 학급중 동질집단이 확인된 2개 학급을 실험·비교집단으로 설정하여 실험수업을 하였다. 실험반은 소리끄고 보기방법을 적용하여 진행하였고, 비교반은 반복시청에 의해 수업을 하였다. 15주간 이루어진 실험기간 동안 말하기와 듣기 영역의 어휘력에 관한 사전 및 사후 평가를 실시하여 그 결과를 분석하고 학습자들의 소감문 및 교사의 관찰평가를 바탕으로 분석하였다. 본 연구의 연구 가설에 따라 얻은 결과와 논의를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다.
First, the group applied Silent-Viewing methods significantly is higher hearing ability grades after the program measure than the group no applied Silent-Viewing methods. Therefore these results are presented that the lessons applied Silent-Viewing methods are more effective in understanding for 'meanings of writing'.
첫째, Silent-Viewing방법을 적용한 집단은 그렇지 않는 집단에 비하여, 프로그램 처치이후 듣기능력의 점수가 보다 유의미하게 높았다. 이러한 결과는 Silent-Viewing방법을 활용한 수업이 무엇보다 듣기능력중 '문장의 의미'를 파악하는데 보다 효과적일 수 있음을 보여주는 것이라 하겠다.
Second, the group applied Silent-Viewing methods significantly is higher speaking ability grade after the program measure than the group no applied Silent-Viewing methods. In average doubles of Total 5, except average grade of the first area, particular differences are not presented in the average grades between the experiment group and the comparison group.
둘째, Silent-Viewing방법을 적용한 집단은 그렇지 않는 집단에 비하여, 프로그램 처치 이후 한 영역에서 말하기능력의 점수가 보다 유의미하게 높았다. 총 5개의 평균쌍 중 영역1의 평균점수를 제외하고는 실험집단과 비교집단간 평균점수에서 유의미한 차이를 보이지 않았다.
Third, the learning altitudes of after the fact of the group enforcing the lessons applied Silent-Viewing methods, namely, massmedia satisfaction degree and learning effect became improved. Schoolchilds participating in the experiments aforesaid were presented high responses affirmative in all sides of learning altitudes and massmedia satisfaction degrees and learning effects, video use lessons have been changed desirably ,independent of the effects of the real improvements of hearing and speaking ability by the such methods, and were presented to respond effectively by many teachers and schoolchildren.
셋째, Silent-Viewing방법을 활용한 수업을 실시한 집단의 사후학습태도, 즉 매체만족도 및 학습효과가 향상되었다. 실험에 참여한 학생들은 학습태도면 및 매체만족도, 학습효과의 모든 면에서 긍정적인 범주로 높게 반응을 보임으로써 듣기능력이나 말하기 능력의 실질적인 향상과는 독립적으로 비디오 활용수업이 바람직한 변화를 가져왔으며, 효과적이었다고 반응하고 있는 것으로 나타났다.
Fourth, in view of the learning effects, , notwithstanding they to be elementary schoolchildren, the ratios as schoolchildren 'having improved their english pronunciation(60%)', or 'having been able to learn individually(43.4%)' etc., are not high but the results of the lessons applied Silent-Viewing methods are presented high responses as they to have many interests for english first of all. In particular, like elementary school, the results are presented that schoolchildren, to learn the basis of foreign language, significantly are effectively very much in their confidence feeling, interesting, or concern induction.
넷째, 학습 효과면에서 학생들은 초등학생이라는 점에 비추어 '영어발음이 좋아졌다(60%)'거나, '개인학습이 가능했다(43.4%)' 등의 비율은 높지는 않았지만 무엇보다도 Silent-Viewing방법을 활용한 수업의 결과 영어에 대한 관심이 많아졌다(83.3%)에 높은 반응을 보임으로써, 특히 초등학교와 같이 외국어의 기초를 익힌다는 의미에서는 자신감이나 흥미, 혹은 관심의 유발에는 아주 효과적일 수 있음을 보여주었다.
Through the results like these, we become to know the following facts, Silent-Viewing learning methods making to promote in their thinking functions awaking in learning children' the interior and to concentrate in their sound stimulus through the advantages about the presented content's understanding and long-term mind to them. Also, they are presented high responses for lesson contents' understanding and interesting degrees as a massmedia satisfaction degree, accordingly these methods are able to contrive the image strengthenings about their learning contents and the improvements of the language ability.
이와 같은 결과를 통하여 silent-viewing 방법이 학습자들의 내면에서 일어나는 사고활동을 촉진하고 음성적 자극에 집중하도록 제시되는 내용에 대한 이해 및 장기기억에 유리하다는 것을 알 수 있다. 또한 매체만족도로서 수업내용의 이해도와 흥미도에 높은 반응을 보임으로써 학습내용에 대한 이미지를 강화하고 어휘능력 향상을 꾀할 수 있다.
On the basis of these study results, the author shall do several proposals.
이러한 연구결과를 토대로 몇가지 제언을 하고자 한다.
First, though the lesson measures applied Silent-Viewing methods took to be long-term(about 5 months), but the lessons have enforced a time per a week. Accordingly, provided, more systematic programs shall be developed and more frequency degree and constant lessons applied Silent-Viewing methods will become the progress, these are anticipated more large effects in elementary schoolchild's english hearing ability improvement.
첫째, Silent-Viewing방법을 활용한 수업처치가 비록 장기간 (약 5개월)이었다고는 하나, 1주일에 1회에 지나지 않았음을 고려해본다면, 보다 체계적인 프로그램을 개발하고 보다 빈도수를 높인 지속적인 Silent-Viewing방법을 활용한 수업이 진행된다면, 이는 초등학생들의 영어 듣기능력향상에 보다 큰 효과가 있을 것으로 기대된다.
Second, in case a lower rank domain of speaking ability, though the difference is hardly large, there are presented that their improvement degree about after the fact-before the fact grade of the experiment group is higher than the improvement by the natural maturity of comparison group, accordingly the english lessons applied Silent-Viewing methods are presented some effects in schoolchildren' speaking ability improvements too. there are the necessity of positive succession studies how learning shcoolchidren' memory courses or visual stimuli influence in their speaking effects.
둘째, 말하기 능력의 하위영역의 경우 비록 그 차이가 크지는 않으나, 실험집단은 사후점수-사전점수의 향상도가 비교집단의 자연적 성숙에 의한 향상도에 비하여 높은 것으로 나타나, Silent-Viewing방법을 활용한 영어수업은 초등학생들의 말하기 능력의 향상에도 어느 정도만 효과가 나타났다. 학습자들의 기억의 과정이나 시각적 자극이 어떻게 말하기의 효과에 영향을 미칠 것인지 실증적인 후속연구가 필요하다.
Third, there are ambiguous that the relations between the lessons applied the methods of Silent-Viewing and schoolchildren' hearing/speaking ability improvements, are clarified. The experiment results were presented to show the relation of partial reference, more clarified results shall be judged through continuous succession studies related to this study by this author.
셋째, Silent-Viewing방법을 활용한 수업으로 인한 듣기능력 향상과 말하기 능력 향상과의 관계를 밝히기가 미흡하다. 실험결과는 부분적인 상호관계만을 보여주는 것으로 나타났으며, 보다 확증된 결과는 계속되는 후속연구들을 통하여 판단되어야 할 것으로 보인다.