Abstract
본 논문은 초등학교 영어 시간에 영어로 된 아동 문학작품을 총체적으로 접근하여 사고력을 신장하고 의사 소통을 효과적으로 할 수 있는 방안을 모색해 보고 구체적인 활용 방법을 제시하여 초등학교 학생들이 영어에 더욱더 흥미와 관심을 갖도록 하는데 근본 목적이 있다.
This paper has the fundamental purpose that it is for the student of a primary school to have more interest and concern about english with the increase of english thinking power, the groping of the method of its effective communication, and the submission of its concrete use method by totally approaching Juvenile Literature Work In English in a lesson of english of a primary school.
전체적 맥락이 있는 문학작품을 활용한 사고력 신장교육을 통해 우리는 공간과 시간을 무한정으로 확대하여 대리 경험을 할 수 있고 개인의 다양한 생각과 행동을 인정하며 또 타인의 사고와 자신의 사고를 비교 확인하면서 개성적 사고를 가진 인간으로 자라날 수 있으며. 훨씬 더 좋은 비판적 사고를 할 수 있다.
Through the education for increasing thinking power by using Literature Work with its total coherence, we are able to do its agency experiences expanding infinitely space and time, grow as a human having individual thinking through confirming & comparing between other's thinking and self-thinking by having known the various personal thinking and behavior, and think far more good critically.
영어 아동 문학작품을 활용하여 총체적인 언어 접근을 통하여 사고력을 기르고, 영어 문학작품을 활용하여 의사소통능력 신장을 위한 기본-학습 훈련을 하고 영어 문학작품을 활용한 사고력 신장 활동을 위한 교수- 학습의 모형을 정립 실제 교수- 학습에 적용하였다.
Rasing the thinking power through total language approach by using Juvenile Literature Work In English, doing Basic-Study Practice for increasing communication ability into english by using the Literature Work, in end, we are to apply actually to the Professor-Study through settling Professor-Study Model for increasing of thinking power by using the Literature Work.
그 결과 영어 문학작품을 활용한 통한 사고력 신장 활동의 교수-학습 모형은 교수-학습 지도안 개선에 큰 도움을 주었으며 아동들로 하여금 흥미를 욕구를 갖고 수업에 적극적으로 참여시킬 수 있는 유인가를 제공하였다
Resultingly, Professor-Study Model of activity for increasing thinking power through using Literature Work In English, was large aid in the improvement of a guidance plan of Professor-Study, also provided Study-Temptation for a child to join affimatively in lesson of the school.
총체적 언어 접근을 통한 활동 내용 및 핵심 언어 요소의 선정 지도는 영어를 좀더 친근감 있는 과목으로 인식하게 되는 계기가 되었고 영어 이해 및 표현력 신장면에도 긍정적인 평가를 받았다.
The method of selection and guidance of active content and core language factor through total language approach, make english known easily, also take the affirmative estimation in understanding and incresing of expression of english.
영어 문학작품을 활용하여 총체적 언어 접근을 통한 사고력 신장 활동을 계획하여 실천하는 과정에서 아동들은 자발적인 활동으로 이어지고 창의성이 발휘되어 학습 효과를 극대화시킬 수 있었고 아동들로 하여금 흥미롭게 학습하여 영어 이해 및 표현력이 신장되었으며 또한 소집단 중심 활동을 통하여 서로 협력하게 되었고 자율적인 영어 의사소통의 기회를 넓혀 주었다.
In the course of the plan and practice of activity for increasing thinking power through total language approach by using Literature Work In English, a child is connected into self-activity, and exercise self ingenuity so that a child's study effect becomes the greatest, also study to cooperate mutual through the activity in center of small group accordingly more to expand the opportunity of self-communication in english.
앞으로도 계속해서 더욱 더 다양하고 발전적인 후속 연구가 계속 되어야겠다.
In future, the increasingly succession studies shall be variously, expansively and continuously.