ABSTRACT (외식 사업자의 납세행태에 관한 연구)
Research for Taxation Behavior of the Manager of the Food Service Industry
조세는 국가를 성립하고 유지·발전시키는데 필요한 인적·물적 자원을 조달하는 수단이 되며 원칙적으로 금전의 형태로 부과되는 경제적 부담이다.
Tax as a method for supplying of the human and physical resources needed in the formation, maintenance, and development of a nation, principally as a form of money lavied, is a economic burden.
우리나라의 경우 부가가치세제를 1999년 7월 1일에 도입하여 시행해 왔으나 아직까지 완전한 정착을 이루지 못하고 있다.
In case our nation, System of Value-Added Tax introduced from and on July 1, 1999 still don’t has be settled completely.
그동안 과세당국에서는 많은 노력을 하여 왔으나 아직까지도 곳곳에 세금누수 현상이 많이 나타나고 있는 실정이다.
In the mean time, the Taxation Authority has done a lot of efforts but still in everywhere the present situation of leaking water of Taxes and Rates has been represented commonly.
따라서 본 연구는 부가가치세 과세사업자중 가장 취약업종이라고 일반적으로 인정하고 있는 업종이 외식사업자라고 할 수 있다.
Accordingly this paper is dealt with the Manager of the Food Service Industry commonly known as the most weakness type business in industries to pay Value-Added Tax.
이러한 불신 등이 부가가치세 회피성향에 어떠한 영향을 미치는지를 이론적 연구와 실증적 연구를 병행한 결과 다음과 같은 결론을 본 연구에서는 얻게 되었다.
How ever has Value-Added Tax Evasion Tendency for these mistrusts etc. influenced, in result theoretical and positive studies paralleled, this paper is presented the following conclusions.
이론적 연구의 결과를 보면 다음과 같다.
The results of theoretical studies are the following.
첫째, 납세자의 조세에 대한 인식을 함양시키기 위해서는 과세관청의 적극적인 홍보가 필요하다.
First, raising taxpayer’s recognition for tax, the affirmative public information by a government office of Taxation shall be needed.
둘째, 간이과세제도를 과감히 폐지 하여야 한다.
Second, Simplified Taxation System boldly shall be abolished.
셋째, 의제매입세액의 공제율을 본법에 규정하여 자의적인 조정을 규제해야 한다.
Third, Deduction Ratio of Deemed Input VAT shall be regulated autonomously under the pertinent laws.
넷째, 사업과 관련한 모든 매입세액에 대하여 공제혜택을 주어야 한다.
Fourth, all Input Tax related to a business shall have Deduction Benefit.
다섯째, 세금계산서 발급거절로 인한 거래 상대방의 불이익을 최소화하여야 한다.
Fifth, the other party’s disadvantages for Tax Invoice Issue Refusal shall make the reducibility to a minimum.
여섯째, 고의적인 조세포탈범에 대하여 엄격한 법집행이 요구되며, 어려운 조세법 규정을 이해하기 쉽도록 재정비할 필요가 있다.
Sixth, the intentional tax evasion man shall be executed strictly under the pertinent law, also more easy understanding for difficult regulations of tax law with its a second revision shall be promoted.
일곱째, 세무조사 대상자 선정 및 세무신고시에 과거의 불성실신고 내용에 대한 안내문발송 대상자 선정은 신중한 자세를 견지할 필요가 있다.
Seventh, the selections of the subject persons for Tax Audit and the issue of guidance letter of the past Unfaithful Return contents in time Tax Return shall be done carefully.
끝으로 조세포탈 행위에 대한 대응책으로 재산증식에 대한 소득실명제의 실시, 공개세정의 필요성, 유통과정의 현대화 등이 요구된다.
Finally, the countermove for tax avoidance like the Enforcement of System of Income Return Into one's Real Name, the Necessity of Open Tax Administration, and the Modernization of a Distribution Course etc., shall be needed.
본 연구에서는 외식사업자의 부가가치세 회피성향에 영향을 미치고 있다고 생각되는 조세제도적 요인, 조세행정적 요인, 조세윤리적 요인, 재무적 요인, 조세지식적 요인, 동료집단적 요인, 과세관청의 신뢰도 요인, 과세관청의 규제요인 등 8개의 회피요인과 외식사업자의 특성과 밀접한 관련이 있다고 생각되는 최초투자액 등 20개의 기타요인에 대하여 실증분석 검토하였다.
Through this paper, the present author did the Reviews and the Proof Analyses for 20 other factors as if first investment amount etc. considered to be closely relation with the natures of the manager of the Food Service Industry, and for 8 evasion factors as if the factors of Tax System, Tax Administration System, Finance, Tax Knowledges, Coworker Groups, and Confidence and Regulation of Government Offices of Taxation etc. influencing in Evasion Tendency of Value-Added Tax.
실증적 연구의 결과 조세제도적 요인, 조세윤리적 요인, 재무적 요인, 동료집단적 요인, 과세관청의 신뢰도 요인, 과세관청의 규제요인 등 6개 요인이 외식사업자의 부가가치세 회피성향에 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다.
In result a Proof Study, there was to be analyze as having given the influence in Value-Added Tax Evasion Tendency of the Manager of the Food Service Industry because of the Sixth of the factors of Tax System, Tax Ethics, Finance, Coworker Groups, and Confidence and Regulation of Government Offices of Taxation and the like.
그리고 기타요인 중 부가가치세와 소득의 구분, 세무관리인, 부가가치세납부액, 신용카드 발행시 부가가치세의 구분표시, 가산세율, 신용카드 할인 경험, 신용카드 매출비중, 세무공무원에 금품제공 등이 외식사업자의 부가가치세 회피성향에 영향을 미치는 것으로 분석되었다.
And as the items of the classification between Value-Added Tax and Income in other factors, Tax Administrator, Payment Amount of Value-Added Tax, the presentation of the classification of Value-Added Tax in time of Credit Card issue, Additional Tax Ratio, experience of discount of Credit Card, Ratio of Sales of Credit Card, and an offer of money & goods for a Tax Collector etc., there was to be analyzed to influence in Evasion Tendency of Value-Added Tax of the Manager of the Food Service Industry.
또한 세무공무원과 조세전문가집단의 외식사업자에 대한 조세회피 성향을 실증분석한 결과 세무공무원의 경우 세무조사 후 결정과표, 매출 누락액에 대한 적출 가능성, 한식업의 경우 신용카드 매출비중이, 그리고 조세전문가집단의 경우 세원관리, 세무조사 후의 결정과표 요인이 영향을 미치고 있는 것으로 분석되었다.
Also the result of Proof Analysis of Tax Evasion Tendency about the Manager of the Food Service Industry by a Tax Collector & a Group of Tax Specialist, there was to be analyzed to influence because of Determined Tax Basis after Tax Audit in case a Tax Collector, Extraction Possibility of Sales Omission Amount, Sales Ratio of Credit Card of Business of Korean-Style Food, and Management of a Source of Tax Revenue and Determined Tax Basis as to Tax Specialist Group and so on.
이상의 연구를 종합해 보면 외식사업자의 부가가치세 회피성향에 가장 큰 영향을 미치고 있는 요인은 동료집단적 요인과 과세관청의 신뢰도 요인으로 나타났다.
Resultly, there is to be presented that the factors like Reliance Degree of Taxation Authority, Coworker Group most have be influenced in Evasion Tendency of Value-Added Tax of the Manager of the Food Service Industry
이러한 이유는 외식업이 현금수입업종이라는 점에서 주위동료사업자의 부가가치세 신고수준에 민감하게 작용하고 있음을 알 수가 있었으며, 업소별 공평과세의 실현이 당면 과제라는 결론을 얻게 되었다.
As these reasons of aforesaid contents, in view of the Food Service Industry to be the business of income in cash form, there was to know sensitively using in Return Level of Value-Added Tax and to achieve the conclusion that Realization of Fair Taxation by business is a facing problem.
연구결과 조세정책 및 과세당국의 입장에서 세법의 개정 및 조세정책을 수립하고 운용함에 있어 도입할 필요성이 있는 사항 몇 가지를 살펴보면 다음과 같다.
There are in the followings as items to be the necessity of the induction in Revision of Tax Law and Setting-Up & Operating of Tax Policy in view of Taxation Authority and Tax Policy as the research result.
첫째, 외식사업자를 비롯한 모든 납세자들에 대한 조세정보를 공개하는 공 개세정의 필요성이 요구된다.
First, Open Tax Administration that Tax Informations for all taxpayers including the Manager of the Food Service Industry are opened shall be required.
둘째, 조사업체 비율을 높일 필요성이 있다.
Second, Ratio of Investigation Business shall be raised.
셋째, 외식사업자들의 대형화에 발맞춰 사업초기의 기본사항, 의제매입세액 공제율의 상향, 유통정보시스템(pos)시설에 대한 세액공제의 확대 및 매출액 증가에 따른 세부담의 경감등을 과감히 확대할 필요성이 있다.
Third, accordingly the Tendency which the Food Service Industry has been oversize, there are the necessities of bold expansion as to Basic Items of Early Business Operating, Raising of Deduction Ratio of Deemed Input VAT, and the Abatement of a Tax Burden by Increase of Sales Amount and the Expansion of Deduction of Payment of Taxation Amount and so on.
넷째, 부가가치세 회피성향을 감소시키기 위해서는 과세관청의 규제강화가 필요하다.
Fourth, for decline of Value-Added Tax Evasion Tendency, there are the necessities of Regulation Fortifications by a Government Office of Taxation.
다섯째, 세무공무원의 외식사업자에 대한 부정적인 시각을 긍정적인 시각으로 바꾸어 상호 신뢰도를 높일 필요가 있다.
Fifth, there are the necessities changing from negative view to affirmative view as to the Manager of the Food Service Industry of a Tax Collector for rise of the mutual confidence.
본 연구의 한계점을 살펴보면 다음과 같다.
This study limit is the following.
첫째, 외식사업자들의 배타적인 사고에 의해서 설문에 대한 응답이 극히 제 한적이어서 표본 추출상의 편이, 그리고 표본의 크기, 응답내용의 주관적인 부분의 내포 등으로 인한 설문조사 연구방법에 그 한계가 있다.
First, because of the exclusive thinking of the Manager of the Food Service Industry and the extremely restrictive answers for questions there is the limit of the Research Methods of Question Investigation for Convenience of Sampling, Size of Sampling, and Intention of Subjective Part in Answer Contents etc.
둘째, 외식사업자의 회피성향에 국한하지 않고 조세회피 규모를 측정하려 했으나 자료 및 설문의 한계성 때문에 추정비율 정도만을 제시한 점이다.
Second, although measuring the Scale of Tax Evasion not to limit to Evasion Tendency of the Manager of the Food Service Industry, because of the limit of datas and questions, there was to present only Estimate Ratio.
셋째, 설문의 구성에 있어서도 나름대로 외식사업과 관련한 현실성 있는 설문을 구성하려 노력했으나 설문에 대한 응답 신뢰도가 떨어질 수 있다는 점이다.
Third, in the Composition of Qeustions for making into the realistic questions, this author has made efforts but there is the possibility decreasing the reliance degree of the answer for the questions.
마지막으로 본 연구의 향후 연구과제로서, 첫째, 조세회피 성향에 관한 특정업종에 대한 연구가 계속적으로 이루어져야 할 것이다.
Finally, there are the following issues as the future study subject of this study.
First, there is to do constantly the study of the special business about Tax Evasion Tendency.
둘째, 외식사업자들에 대한 합리적인 세정을 구현하기 위해서는 정확한 자료를 수집하여 외식사업자들의 부가가치세 회피규모를 추정할 필요성이 있다.
Second, realizing the Reasonable Tax Administration of the Managers of the Food Service there are the necessities measuring their Value-Added Tax Evasion Scale Industry through more exactly gathering the datas.
셋째, 조세회피 성향에 관한 추상적인 결론의 도출보다는 보다 구체적인 현상을 분석하여 조세정책 등에 반영할 수 있도록 살아 있는 실증연구가 필요하다.
Third, the analysis of the concrete present states rather than the deduction of the abstract conclusions as to Tax Evasion Tendency to be reflected in Tax Policy etc., there is the necessity of the Real Proof Study.
'번역사례' 카테고리의 다른 글
보험약관공시에 관한 법적 효력 - 논문 초록 (0) | 2015.11.02 |
---|---|
국제 분쟁의 중재 (0) | 2015.11.02 |
프로젝트 속성 관리 (0) | 2015.11.02 |
감사 기술의 접근 (0) | 2015.11.02 |
입증 감사의 문제점에 대한 종합적 예상 (0) | 2015.11.02 |