논문초록
ASTRACT
전래동화를 이용한 극화활동이 초등학교 3학년 영어 듣기 능력에 미치는 효과
The effects, as the dramatic activity to use the fairy tale of transmission influences the english listening ability of the schoolchild in the third year of a primary school
본 논문에서는 영어의 입문 단계인 초등학교 3학년들을 대상으로 하여 전래동화를 이용한 영어 극화 활동으로 영어 학습에 대한 동기를 유발시키고 흥미와 자신감을 줄 수 있는 효과적인 영어 교육 방법을 제시하며 더 나아가 영어의 의사소통능력을 신장시키는 데 목적이 있다.
In this paper, to settle the object of the schoolchildren in the third year of a primary school as a english's enter step, there is the purpose that the dramatic activity to use the fairy tale of transmission makes to encourage the their motivation of the english learning and to give the their interesting and confidence feeling through the choolchildren are presented the effective english education methods, and to more improve their communication abilities in english.
이를 연구하기 위한 방법은 다음과 같다.
The methods studying these things aforesaid are the following.
첫째, 문헌 연구를 통하여 영어교육을 위한 아동 문학의 이론을 분석하고 극화 학습에 관한 수업절차, 극화 활동과 영어학습과의 관계를 연구 분석하여 제시한다.
First, through literature study, we make to analysis the theories of juvenile literature for their english education, and to present the contents analyzing and studying the relations between the their drama activities and the their english learnings.
둘째, 초등학교 학생들이 이미 잘 알고 있는 전래동화를 쉽게 알 수 있도록 대화체로 재구성하여 다양한 듣기활동과 극화활동을 통한 의사소통능력의 향상 방안을 제시한다.
Second, for the fairy tale of transmissions already well known by schoolchildren can be understood more easily by them, we make to reconstruct into dialogue form about the fairy tales, and to present the improvement methods of their intent communication abilities through the their multiful listening and drama activities.
셋째, 영어학습에 대한 흥미도와 태도에 관한 조사 및 학습과정에 대한 듣기 평가와 자기 학습 평가지, 교사의 관찰 기록을 통한 극화 활동이 초등학생의 영어 학습에 미치는 효과를 분석하고 그 결과를 제시한다.
Third, there are to present the analyses and results the schoolchildren' english learning effects caused by their drama activities through the research about the schoolchildren' interesting degree and altitude of english learning, and the listening appraisal of their learning course, self-learning appraisal papers, undertaking teacher's observation records.
본 논문에서 실행한 실험기간은 2001년 9월 2주부터 12월 1주까지 총 12주 12차시에 걸쳐 실시되었으며 매주 1회 재량 시간을 활용하였고 아침활동시간을 통하여 극화학습을 위한 사전단계로 다양한 듣기활동 시간을 가졌다.
The period of the experiments enforcing in this paper, as the experiments across total 12 times were enforced from the second week of Sep., 2001 to the first week of Dec., 2001, and were used discretion times of a time per week, had the mutiful hearing activities, as before the fact step for the drama learning through times for moring activity.
연구를 위해 표집된 대상자는 본 연구자가 근무하는 부산광역시 소재 C초등학교 3학년 1학급(N=35)이며 투입된 자료는 학생들이 가장 선호하는 전래동화 3편을 선정하여 짧고 반복적인 대화체로 재구성하여 우리말 극본을 이해하고 영어대사 하나 하나를 연결하여 우리말에 해당되는 영어대사를 자연스럽게 습득하는 방법으로 지도하였다.
The third 1 grade(N=35) of C elementary school to be the author's place of employment located in Busan wide area city, as the enlisted object persons for this research, the author did to input to select the best 3 of the fairy tale of transmissions loved by schoolchildren selected in the experiments data. The fairy tales were reconstructed into short and repetitive dialogue form, therefore, the shcoolchildren are able to understand and think to connect each english words matched in our language playbook so that the schoolchildren become to learn narurally how to communicate in english.
극화학습이 영어 듣기 능력에 미치는 효과를 알아보기 위한 실질적인 실험으로 사전·사후 설문지를 통하여 영어 학습에 대한 흥미도와 태도를 조사하였고, 각 차시의 극화 활동이 끝났을 때 교과 내용 위주로 듣기 평가를 실시하여 통제반과 비교하였다.
The author researched interesting degree and altitude for english learning of the elementary schoolcildren through before and after the fact, as the substantial experiments to know the effects that the dramatic learning influences english hearing ability of schoolchildren, and compared the controlled class's results with the enforcement results of the hearing appraisal about the education contents as soon as each lessons' dramatic activities by schoolchildren are ended.
또한, 극화 활동에 관한 학생들의 평가지와 연구자의 관찰 기록을 토대로 영어 전래 동화 극화 학습이 초등학생들의 영어 교육에 미치는 효과를 분석하였다.
Also, based on schoolchildren' appraisal papers and teachers' observation records about the dramatic activity, the effects, as the dramatic learning of the fairy tale of transmission written into english influence in english education of elementary schoolchildren, were analyzed by the author.
본 논문의 결과는 다음과 같다.
This paper's results are the followings.
첫째, 영어의 입문 단계인 초등학교 3학년 학생들에게 흥미있는 전래동화 를 통한 영어 지도는 영어 학습에 대한 동기를 유발하여 학습 흥미와 자신감을 얻게 되었다.
First, the teacher's english learning leading to use the interests of the fair tale of transmission to the schoolchild in the third grade of elementary school being the enter step of english, makes to give a confidence feeling and the learning interest for english to schoolchildren.
둘째, 언어 학습의 초기 단계인 듣기 능력의 유의미한 결과로 화자의 발화에 집중하는 태도를 보였고 적절한 우리말과 올바른 동작으로 표현하는 능력이 크게 향상되었다.
Second, schoolchildren saw the concentrative altitudes about the teller's story occurring as significant results for hearing ability as early step of all language learning, and became to improve largely the abilities to present into correct motions matched in proper our language.
셋째, 전래동화의 영어 대사 개작으로 인한 극화 활동으로 어휘의 효과적인 습득과 아울러 영어 교과 시간에 활용되는 의사 소통 능력이 크게 향상되는 결과를 가져왔다.
Third, the dramatic activities for english playbook reconstructions of the fair tale of transmission have the results, as both the effective learning of english vocabulary and largely improved communication ability in english to be used in english lessons times.
넷째, 극화 활동을 통하여 자신이 발화할 시기와 대화의 내용에 알맞는 대사를 표현함으로써 상대방을 먼저 배려하고 짜임새 있는 연극을 위하여 소집단별로 요구되는 협동심을 고양하는 부수적인 효과를 가져왔다.
Fourth, the schoolchildren' abilities, , as to the dramatic activity, as to the time of self-becoming story and the presentation of proper playbook in concerned dialogue contents, have the added effects to encourage a cooperative feeling needed by small-group for the play structural and kind to the other party.
위의 결과에서 나타났듯이 전래 동화를 활용한 극화 학습은 학생들이 흥미와 관심을 갖고 보다 적극적으로 영어 학습에 참여할 수 있게 하는 적절한 교수방법중의 하나라고 할 수 있다.
Like aforesaid results, the dramatic activity learning of the fair tale of transmission shall be able to be a proper teaching method to join more affirmatively to be interesting and concerning for schoolchildren.
따라서, 현재 시행되고 있는 일반 영어 시간에 학습목표에 부합되는 쉽고 재미있는 전래 동화의 극화 학습이 이루어질 수 있도록 깊이 있는 연구가 필요하며 언어의 투입 기회를 많이 부여하는 방안에서 재량활동 시간을 활용하거나 여타 교과와의 통합지도를 면밀히 고려해 보아야 할 것이다.
Accordingly, in present, for making the dramatic activity learning of the easy and interesting fair tale of transmission appropriated in its learning target in enforced general english lesson, we shall study more, use a discretion time and do to think completely as the integration leading with others education content.