물류분야 논문초록
이제 기업이 경쟁에서 살아 남기 위해서는 비용우위나 혹은 서비스우위(가치우위) 하나만의 확보로는 불가능하며,비용우위와 서비스우위를 동시에 확보할 수 있는 기업만이 장기적인 경쟁력 및 수익성 확보로 시장에서 살아남을 수 있다.
Now the Corporations are not able to insure either Cost Advantage or Service Advantage(Worth Advantage), are able to insure not the former but the latter for survive in competition among corporations. Because they have relatively a long-term Competition Power and a Profitability Insurance in the middle of competition markets.
그런데 이와 같은 비용우위와 서비스우위 확보를 동시에 충족시켜 줄 수 있는 원천이 물류관리에 있다.
By the way satisfying at the same time Insurances of Cost and Service Advantage aforesaid fundamentally shall be based on Management of Physical Distribution.
그러나 정부의 국가경쟁력 강화를 위한 다각도의 노력에도 불구 SOC 시설의 부족, 기업의 물류관리체계의 낙후와 비효율 및 제조업에 초점을 맞추고 있는 산업정책으로 인한 차별적 대우로 인하여 우리나라의 국가물류비는 1997년 기준 GDP대비 15.4%로 주요선진국(미국 10.5%, 일본 8.8%)에 비해 훨씬 높은 수준을 나타내고 있으며, 물류비중 수송비가 67.7%를 차지하고 계속 그 비중이 증가하는 추세이다.
But notwithstanding various efforts for reinforcement of Competition Power of Nation of our government, because of deficiency of SOC facilities, straggling of the Systems of Management of Physical Distributions of Corporations and discriminative treatment relative pointing toward Manufacture Businesses, Total Nation Costs of Physical Distribution of ours country are 15.4% per GDP standarding in 1997, that is to say, these conditions are in very high level contrasted with principal advanced countries(America is 10.5%, Japanese is 8.8%.). More and more this stream is increasing in such relative importance as if Deliveries Costs of Physical Distribution is 67.7%.
특히 수송비중 도로수송비가 60.6 %를 점유하고 있으며, 그 중 자가용 화물차는 77.5%의 비중으로 물류비 증가를 주도하고 있다.
In particular Road Transport Costs are occupying 60.6% of Total Deliveries Costs, in the middle of those, freight cars for private is 77.5% so that is leading principally in making increase of Costs of Physical Distribution.
1998년도 I.M.F이후 물류업은 국내 각 기업의 설비투자 위축 및 내수 경기침체로 인하여, 제조업 평균 67%의 저조한 산업생산 가동률 유지 및 수출입 감소에 따른 항만 물량의 30%이상 감소 등 운송물량은 I.M.F 이전과 비교하여 40%이상 감소되었고 환율상승에 따른 고유가와 고정비 부담증가 등으로 경영난에 직면해 있다.
Since I.M.F. of the year 1998 contrasted with I.M.F. before, the Business of Phiysical Distribution has decreased more than 40% because of decreasing more than 30% of Harbor of amount of materials accordingly maintenance of low Rate of Operation of Equipment in Production of Industry and decrease of import & export for withering of Facilities Investment of each corporation of the interior and economic condition for domestic demand, is facing up to management hard because of high Oil Price and increased burden of Fixed Costs.
이러한 어려운 환경속에서도 살아 남기 위하여 물류산업은 정보화, 표준화 및 새로운 운송시스템의 개발등 경쟁력을 갖출 수 있도록 경주해야 할 것이며, 내적인 경영관리에도 치중하여 경영의 효율성을 높여야 한다.
In aforesaid these hard economic condition surviving, Industry of Physical Distribution shall be concentrated on having Competition Power with Informationization, Standardization and Development of new Deliveries System etc., also be had high Effectiveness of Business Management with concentrating on the interior management.
이러한 관점에서 본 연구는 재무분석에 관한 이론적 고찰과 비율분석을 통하여 재무구조 개선방안을 모색하고자 한다.
In these point hereby, the present research shall be intended to the method of improvement of Financial Structure through theoretical consideration and Ratio Analysis.
또한 분석 결과를 토대로 경영의 효율성 제고를 위한 당면 과제를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 수익성 측면에서는 표본 3개 물류기업 공히 물류업 산업평균에 비해 총자산순이익율, 자기자본순이익율, 매출액순이익율이 훨씬 저조하게 나타나 기업경영의 효율성면에서 문제점이 제기되고 있다.
Also based on Analysis results the presentation about the present problem of total consideration of management’s effectiveness is following in the next.
The first, in the side of the Profitability three Corporations worked in Physical Distribution are presented formally that Rate of Earnings on Total Assets, Net Percentage of Profits Available on and Ratio of Net Profit to Sales contrasted with Industry Average of Business of Physical Distribution, very much lowly present therefore presented many problems in the side of Effectiveness of Corporation Management.
둘째, 안전성측면에서는 물류업이 제조업에 비해 약간 양호한 것으로 나타났으나, 표본 3개 물류기업 중 D기업은 유동비율, 당좌비율이 물류산업평균에도 훨씬 미치지 못할 뿐더러 하향추세에 있어 재무구조의 안정성과 단기채무 지급능력이 부족하다는 문제점이 제기되고 있다.
The second, in the side of Safety Nature Business of Physical Distribution is better a little more than Business of Manufacture but D Corporation of three Corporations as samples very don’t be reached while contrasting its Current Ratio and Acid-Test Ratio with Average of Industry of Physical Distribution. In addition to, D Corporation is presented the problem of the deficiency on payment capability of Short-Term Debts.
셋째, 활동성측면에서는 물류업이 제조업 산업평균보다는 전반적으로 양호한 것으로 나타났으나, 3개 표본 물류기업은 총자산회전율, 고정자산회전율이 산업평균에 훨씬 미치지 못하고 있다. 이것은 막대한 고정자산의 투자에 비해 그에 대응하는 매출 실적을 올리지 못하고 있다는 것을 의미하며 고정자산 활용에 대한 문제점이 제기되고 있다.
The third, in the side of Activity Business of Physical Distribution is better entirely more than Average of Industry of Manufacture but three Corporations of Physicial Distribution as samples very don’t be reached in Average of Industry of Turnover of Total Assets and Turnover of Fixed Assets etc. These statement aforesaid means that extravagant Investment on Fixed Assets don’t be corresponding with Sales Results. Accordingly Fixed Assets’s Uses is presented as those problems.
넷째, 생산성측면에서는 물류업이 제조업에 비해 총자본이 효율적으로 운용되고 있으나, 3개 표본 물류기업 중 D기업과 S기업은 H기업에 비해 노동력을 보다 효율적으로 이용하지 못하고 있다.
The forth, in the side of Production Nature Business of Physical Distribution is operating effectively in Total Capital contrasted with Industry of Manufacture but in the middle of three Corporations of Physical Distribution as samples D and S Corporations don’t be using effectively their Work Force contrasted with H Corporation.
따라서 3개 표본 물류기업의 실증분석 결과 나타난 문제점에 대한 개선방향은 다음과 같다.
Accordingly the Improved Directions the presented problems in the results of Anaryses of real certificates about three Corporations of Physical Distribution as samples are the following.
첫째, 자산관리의 합리화 방안으로 기업활동과 관련이 없거나 수익성이 떨어지는 자산, 활용전망이 없는 유휴자산을 처분하여 부채를 줄이고 자본회전율을 높여 수익성을 제고시켜야 한다.
The first, as the method of rationalitization of Assets Management, Assets fallen on Profitability or no relative to corporation active and Idle Assets no having uses provision etc. shall be disposed so that Debts shall be decreased and Capital Turnover shall be enhanced for Rise of Total Profitability.
또한 외상매출채권은 거래처별로 잔액을 관리하여 조기에 회수될 수 있도록 만전을 기해야 할 것이며, 적정수준의 재고자산 관리를 통해 재고유지비의 부담을 줄이고 효율적인 자금운용이 될 수 있도록 만전을 기해야 한다.
Also Accounts Receivables shall be held thoroughly for returned early through management of Balances by places of transaction. And through Management of Inventory Assets in level suitable, a burden of Costs for maintenance of Inventory shall be decreased and become effective operation of capital with competitive preparedness.
둘째, 유동성 제고방안으로 직접금융 즉 증자, 회사채 발행등에 의한 장기자본조달을 강화하는 한편 일반 금융기관의 대출등, 간접금융에 대한 의존도를 낮춤으로써 타인자본의 높은 의존형태에서 벗어나 기업의 단기지급능력을 강화하여 유동성을 향상시켜야 한다.
The second, into method heighten Flexibility, Direct Financing, that is to say, enforced a long-term Capital Supply by issuing of Increased Capital and Corporation Receivables, too through Loan of common financing organization etc. by done lowly dependence degree Flexibility shall be enhanced by enforced a short-term payment capability of corporation out financial structure of high dependence of Other Capital.
셋째, 마케팅 기능의 확대를 통해 화주 문전에서 항만에 이르는 물류의 전과정을 서비스의 질로 승부하는 한 차원 높은 기업으로 거듭 태어나야 한다.
The third, through extension of Marketing Activities, there shall be born as the Corporations wining with Service Quality through total courses of Physical Distribution from the front of consigners to harbors.
대고객을 상대로 한 물류서비스의 고도화, 전략적제휴, 신속한 운송과 하역, 그리고 안전한 화물관리, 화물정보의 실시간 처리등 마케팅 분야에서도 선진화를 기할 수 있는 방안을 모색해야 한다.
Facing each other Large Customers, making high level of Services of Physical Distribution, Strategic Joint, speedy deliveries and cargo work, safe management of freights and the procedures in real time about freights information etc., aforesaid methods shall be considered for making advanced too depart of Marketing.
넷째, 정부는 물류 부문별로 분할되어 있는 해당 관계 부처들을 특정부처에 조정권을 부여함으로써, 체계적인 물류 개선방안을 마련해야 할 것이다. 또한 창고시설과 부지 마련, 정보시스템 구축 등 대규모 투자를 필요로 하는 물류업도 제조업등에 주어지는 각종 세제지원과 금융지원을 받을 수 있도록 운송사업에 대한 규제를 대폭 완화해야 할 것이다.
The forth, the Government shall prepare the systematic direction for improvement of Physical Distribution method through which the concerned departs devided by Physical Distribution department impose Control Authority toward special station. Also with Storage Facilities, Sites Preparation and construction of Information System etc. too Business of Physical Distribution needed a large scale Investments, shall do to become very relaxation of control of Delivery Business for taking assistances of various kinds in tax and financing as haven given already in Business of Manufacture.
그래서 국가기간산업의 하나인 물류업의 경쟁력을 키우는데 일조를 해야 할 것이다.
So Business of Physical Distribution as a based on Nation Industry shall play a role in contributed for enhanced International Competition Power of country of ours.