프로젝트 파이낸스 국제규범에 입각한 민간투자법 고찰
프로젝트 파이낸스 국제규범에 입각한 민간투자법 고찰
The study on the Act on Private Investment in Social Overhead Capital Facilities based upon the Global Standard of the project finance
최근 정부는 사회간접자본과 산업기반시설에 대한 투자를 확대하면서 한정된 국가 예산으로 그 시설의 확충과 운영에 한계를 인식하고 있으며 정부는 이에 대한 해결방안으로 민간 및 해외자본 참여를 대안으로 판단하고 있다.
Accordingly the augmentation of the investment of Social Overhead Capital (SOC) and Infrastructure, the latest government have understanded the limit of extention and operation of such facilities with the limit of national appropriations. So the government, as this resolution method, have a decision making such an alternative plan of the joining of nongovernmental and oversea capital.
민간의 사회간접자본시설에 대한 참여는 국내외적으로 투자의 대규모와 장기성, 각종 위험을 해결하고 사업성공 위한 방안으로 프로젝트 파이낸스를 이용하고 있다. 그래서 정부는 사회간접자본시설에 대한 민간투자를 촉진하고 그 시설의 확충과 운영을 효율적으로 도모하고 민간투자사업 법률관계의 명확화를 목적으로 법을 제정하게 되었다.
Participation of private Social Overhead Capital(SOC) facilities have used to Project Finance in method of a large scale and long-term nature of investment into the inside and outside of the country, resolution of every kind risk and success of business. So the government became to enact Acts in the purpose of becoming the promotion of Private Investment about Social Overhead Capital facilities and labor efficiently the extention and operating of such facilities and defining of Legal Relations of Private Investment business.
국내에서 프로젝트 파이낸스는 1990년대 초가 되서야 단순 프로젝트 시공자 입장에서 탈피한 사업주 역할로서 사례가 양산되기 시작하였다. 정부는 1994년에 '사회간접자본시설에 대한 민간자본유치촉진법'을 제정하여 제도적인 근거를 마련하였고, 1999년 '사회간접자본시설에 대한 민간투자법'(이하 '민간투자법'이라함)을 개정하면서 다양한 프로젝트 파이낸스 활용을 유도하였다. UNCITRALR과 UNIDO 등 국제기구는 각 나라마다 상이한 프로젝트 파이낸스의 운영규범에 관한 법제와 계약의 표준화 등 정비의 필요성을 제기하고 이를 위한 논의가 진행되고 있는 상황이다.
By Project Finance internal was playing sponsors’s role by the self-renewal of the position of simple Project contractsors in becoming in the early part of the 1990s and such cases had started to become in their Mass Production. The government got ready in their systematic grounds by doing the establishment of Promotion of Private Capital into Social Overhead Capital Investment Act in the year 1994, led in variable Project Finance uses while reforming Act on Private Investment in Social Overhead Capital Facilities (hereinafter referred to as “Private Investment Facilities Act”) in the year 1999. International Organization, UNCITRALR, UNIDO etc. raise the need of improving of Acts and standardization of contracts and so forth about the operating regulation of Project Finance with each different nation while the situation making progress discussions for these.
따라서 본 연구는 국제적으로 프로젝트 파이낸스에 대해 논의되고 있는 법규와 외국의 법규 및 제도, 프로젝트 계약의 내용과 종류를 검토하여 우리나라 민간투자법의 내용과 추진절차를 비교해서 법규와 제도의 문제점과 개선사항을 찾아보고자 하였다.
Accordingly the present Study intend to find the critical points and improved items of Regulations and Systems with comparing with the our contry’s contents and propulsion procedure of Private Investment Facilities Act with investigating the contents and kinds of Acts and oversea Acts and systems and Project contracts discussed about Project Finance internationally.
문헌적 연구에 있어서는 각국의 프로젝트 파이낸스 실태를 조사한 후 입법준칙으로 작성한 UNCITRAL의 BOT 법제와 우리나라 법규 그리고 프로젝트 계약의 내용을 검토하기 위하여 컨세션 계약에 관한 UNIDO 가이드라인을 중심으로 고찰하였으며, 각국 사회간접자본에 대한 민간참여 추진절차와 제도적 특징을 연구하기 위하여 국내외 저서와 연구자료, 간행물 등을 참고하였다.
The literature study considered to center down UNIDO guideline about Concession Agreement for overseeing of BOT Acts of UNCITRAL making as standing rule of Actmaking and our contry Acts and the contents of Project contracts after the investigation of the actual condition of Project Finance each nation, also referred to the inside and outside of the country books and materials for study and publications and so on for doing the studies of propulgation procedures of private participation and systematical characters about Social Overhead Capital (SOC) each nation.
UNCITRAL의 BOT 입법준칙은 협정 및 협약은 아니지만 정부는 사회간접자본시설의 확충을 위한 법령의 개정을 할 경우 민간투자의 촉진과 공익 증진의 조화 그리고 각국의 사례가 참고 된 BOT 입법준칙을 고려해야 할 것이다.
The standing rules of Actmaking of BOT of UNCITRAL are not agreement and convention but the government will have to consider the standing rules of Actmaking of BOT referring to the promotion of Private Investment and the accord of the increase of public good and the cases each nation in the case of the reform of Acts for the expansion of Social Overhead Capital facilities.
프로젝트 파이낸스 방식으로 사회간접자본시설에 개발 투자할 경우 예상되는 각종 계약 및 법률관계의 기본이 되는 사항을 UNIDO 가이드라인의 컨세션 계약은 포함하고 있다. 이것은 정부와 사업시행자간의 권리와 의무를 규정하며, 복잡한 BOT 프로젝트를 수행하는데 도움이 될 것이다.
In the case doing of development investment to Social Overhead Capital (SOC) in the method of Project Finance the Concession Agreement of UNIDO guideline be including the items becoming the base of each Contract and the Legal Relation. These define of the rights and duties between the government and the business operation entity, will become helps conforming complex BOT Project.
사회간접자본시설에 대한 민자유치 대상사업 선정 과정에서 영국의 변화된 인식접근과 재정부담 축소노력을 위한 PFI(PRIVATE FINANCE INVESTMENT)제도, 정부와 민간의 조화를 통한 사회간접자본 민간참여 유도를 보여주는 일본의 법규, 민자유치사업 선정에서의 타당성조사와 정당성 입증을 통한 사업추진 절차를 규정한 필리핀의 BOT 법에서 우리나라의 관련 법규에 따른 사업시행 절차상의 문제점을 보완할 대안으로 고려해 볼 수가 있다.
In procedure of the choice of the object business of Private Capital Invitation about Social Overhead Capital facilities, we can try the consideration the alternative plan supplemental of problem points of the procedure of the business operation accordingly Acts relating our contry in United Kingdom’s recognition approach changed and PFI(PRIVATE FINANCE INVESTMENT) System for the decrease effort of the financial burden and Japanese Regulation seeing the lead of the Private Participation of Social Overhead Capital(SOC) and BOT Act of the Republic of the Philippines defining the procedure of business propulgation through the investigation of propriety and the evidence of justice in the choice of the business of the attraction of Private Capital.
민간투자법은 사회간접자본시설의 건설과 운영에 있어서 민간의 투자를 촉진하기 위한 상세한 절차규정과 투자보장을 위한 다양한 제도적 장치를 마련하였다는 점에서 법적 근거를 마련하였다고 평가할 수 있다. 그러나 민간투자사업 추진과 외자유치실적은 저조한 실정이다. 이것은 아직도 국제적으로 논의되고 있는 각국의 법규나 제도에 비해 비효율적인 면이 존재한다는 것을 의미한다. 따라서 정부와 민간투자사업자 모두는 국제 규범에 입각한 법규와 제도의 문제점들을 정비하도록 협력해야 하고 문제점들을 보완해야 한다.
Private Investment Facilities Act can take the evaluation as the preparation of the legal ground in the points of preparations of the variable systematic equipments for the detail procedure regulations and investment securities for the promotion of Private Investments in the constructions and operations of Social Overhead Capital facilities. But the propulgation of Private Investment Business and the results of the attraction of Foreign Capital are low the actual condition. These mean being the existence yet in the inefficient things comparing with the Regulation and System each nation discussing internationally. Therefore all of the government and Private Investment shall cooperate making improvement the problems of Regulation and System being base on international rule and complete such ploblems.
또한 민간투자법은 프로젝트 파이낸스를 통한 민간투자사업이 공공성과 효율성의 추구라는 제도자체가 갖고 있는 모순으로 인하여 운영과정에서 어려움과 문제가 있으나, 사회간접자본 확충을 위해서는 민간투자가 필요하므로 보다 발전적인 제도 및 법 제정을 위해 정부의 적극적인 노력이 있어야 할 것이다.
Also Private Investment Facilities Act is difficult things and problems in the course of operating because Private Investment Business through Project Finance have in the contradiction of self-system like the pursuit of the community and efficiency but the government shall be more positive efforts for the more growing system and law enactment because of the need of Private Investment for the expansion of Social Overhead Capital (SOC).
프로젝트 파이낸스 국제규범에 입각한 민간투자법을 위해서는 프로젝트 참여자의 입장에서 투자 대상사업에 대한 사업화 및 전략화 노력이 필요하고, 민자대상사업에 대한 정부의 인식전환 노력이 있어야 한다. 그리고 프로젝트 사업 실시계약의 표준화 작업이 필요하고, 프로젝트 사업선정의 투명성과 타당성이 존재하여야 하며, 민간투자법과 관련 법령들의 정비가 요청된다. 또한 외국의 사회간접자본시설 건설과 운영에 대한 지속적인 사례연구와 관련 협약서 등의 연구가 있어야 하겠다.
For Private Investment Facilities Act being base on the international rule of Project Finance the present writer think to need the efforts making businessization and strategization and recognition conversion of the government about the business of the object of Private Capital. And the Standardization Working the enforcement contracts of Project Business need and the Clearance and Justice of Project Business Choice shall exist and Private Investment Facilities Act and relating Laws’s improvement need. Also the continuous case study of the construction and operating of Social Overhead Capital facilities and study of the relating document of convention and so forth shall be.